Op zondag 28 maart om 15.00 uur zal het ensemble Kokako
een programma verzorgen met louter vrouwelijke
componisten. De musici zijn: Miriam de Zwart - fluit,
Josje Lodder - piano en Jorg Verhoeven-(bas)klarinet.
Werken van: Hanna Kulenty, Vanessa Lann, Violet Archer,
Soifia Goebaidulina en Maria Grenfell.
Het ensemble Kokako is vernoemd naar een Nieuw-Zeelandse
vogel die, verscholen in de struiken, allerlei spannende
en fascinerende klanken voortbrengt. Dit ensemble wil de luisteraar een op
een vergelijkbare manier met boeiende klanken betoveren. Hun repertoire
bestaat uit 20e en 21e eeuwse muziek voor fluit, (bas)klarinet en
piano. Muziek die niet veel gespeeld wordt maar beslist de moeite waard
is om vaker te laten horen. Het programma, dat ze mondeling toelichten,
is voor het publiek een onvergetelijke ervaring. De
leden van het ensemble, allen beroepsmusici, hebben ook
ervaring in optreden binnen kindermuziektheater
producties. De basklarinettist maakte ook twee solo
cds.
Violet Archer (1913-2000) was een van de belangrijkste
Canadese componisten. Door de Tweede Wereldoorlog
kwamen Europese componisten naar Amerika. Violet kon
daardoor lessen krijgen van Bartók en Hindemith. Zelf
eenmaal docente aan het conservatorium gaf ze deze
lessen weer door aan de volgende generatie. Net als
Bartók heeft zij interesse in volksmuziek en verwerkt
zij de Canadese volksmuziek in haar stukken. Ook in de
sonate komen volksachtige melodieën voor. Het is
aansprekende opgewekte muziek, waaraan niet te horen is
dat ze in 1944 ontstond (behalve aan de einde van
delen).
Sofia Goebaidulina (geb. 1931) was als kind al geboeid
door klank; als haar oudere zus
piano studeerde zat ze het liefst onder de vleugel op de
grond, maar ze
vond het ook leuk om in de vleugel op de snaren te
improviseren terwijl
haar zus speelde. De fascinatie voor klank en daardoor
het gebruik van
extreme en ongewone mogelijkheden van de instrumenten
zijn ook terug te
vinden in Punkte, Linien und Zick Zack (1973). De titel
is min of meer
een beschrijving van het stuk, dat de luisteraar een
fascinerend
klankspel biedt. Het stuk van Vanessa Lann (geb. 1968)
heeft als inspiratiebron een schilderij (The sleeping
Gypsy) van Henri Rousseau.
Ook de Poems van Maria Grensfell (geb. Nieuw Zeeland, 1969)
hebben een buiten-muzikale aanleiding. Ze zijn
geïnspireerd door de Hsiang-Yang Songs van Li Po, een
Chinese dichter uit de Tang Dynasty (ca. 618-906). De
rondreizende minstreel Li Po hield wel van een glaasje.
Het verhaal wil dat hij dronken uit de boot viel en
daarbij probeerde de maan te omarmen. De maan is dan
ook een belangrijk thema in zijn gedichten. Vooral in
het middendeel geeft de donkere kleur van de altfluit
de sfeer van de maan poëtisch weer.
Hanna Kulenty (geb. Polen, 1961) studeerde compositie aan de
Chopin Muziekacademie in Warschau. Zij won in 1985 de
tweede prijs tijdens de European Young Composers
Competition. Daarna studeerde zij compositie bij Louis
Andriessen aan het Koninklijk Conservatorium in Den
Haag. Sinds 1989 werkt zij als componist, veelal in
opdracht, en geeft als gastdocent lezingen in binnen-
en buitenland. Haar opera The Mother of Black-Winged
Dreams werd een groot succes in Duitsland. In 2003
won zij de eerste prijs bij het UNESCO Rostrum of
Composers. Het stuk dat uitgevoerd wordt door het
Kokako ensemble heet Rainbow 3. Haar muziek is vaak
tranceachtig, essentieel hierbij is de manier waarop
ze de luisteraar de tijd wil laten beleven.
»» Klik hier voor fotos van dit optreden ««
|