Op zondag 31 oktober om 15.00 uur zal het Charaban Trio
drie stukken uit het ijzeren repertoire voor piano,
cello en klarinet in t Mosterdzaadje uitvoeren. Dit
professionele trio bestaat uit Mark Snitselaar - klarinet,
Mariëtte Gort - cello en Kathelijn van de Loo - piano.
Op het programma: Glinka, Beethoven en Brahms.
Het concert wordt geopend met Trio Pathétique van de
Russische componist Michail Glinka. De in 1804 geboren
componist schreef het werk in 1832, de periode dat hij
compositie studeerde in Milaan, waar hij in aanraking
kwam met de Italiaanse opera. Later studeerde hij in
Wenen en Berlijn, waar Siegfried Dehn hem adviseerde
muziek te schrijven met een Russische grondslag. Glinka
was de eerste die operas op Russische themas ging
componeren. Zijn muziek was een inspiratiebron voor
latere componisten als Tsjaikovski en Rimski-Korsakov.
Men noemt hem daarom ook wel de vader van de Russische
muziek. In het Trio Pathétique zijn vooral de invloeden
van de Italiaanse opera hoorbaar.
In het Gassenhauertrio opus 11 van Ludwig van Beethoven
wordt in het derde deel een bekend deuntje uit de opera
gebruikt. Het was de opdracht die de uitgever hem gaf.
De titel van het thema was: voor ik ga werken, moet ik
nog wat eten. Beethoven componeerde er een eerste deel
en een langzaam middendeel bij zodat het de voor die
tijd gebruikelijke sonatevorm kreeg.
Na de pauze staat het bekende trio Johannes Brahms op
het programma. Hoewel
Brahms al had besloten te stoppen met componeren, was
het de klarinettist Richard Mühlfeld die hem nog
inspireerde tot het schrijven van zijn vier zeer beroemde
werken waarin de klarinet een rol speelt.
De drie musici van het Charaban Trio ontmoetten elkaar
via de gezamenlijke docent Jan Gruithuyzen, door wie zij
ook als trio gecoacht werden. Hun samenwerking was van
meet af aan een grote muzikale klik en de naam Charaban
betekent zoveel als Janplezier. Sinds hun oprichting
in 2005 verzorgden ze vele concerten o.a. in het
concertgebouw van Amsterdam dat live door de radio werd
uitgezonden.
Mark Snitselaar rondde zijn studie klarinet cum laude
af. Behalve als veelgevraagd klarinettist is Mark ook
dirigent van twee orkesten en regelmatig in functie van
blazerrepetitor bij symfonieorkesten. Mariëtte Gort
legde zich na haar studie cello grotendeels toe op
kamermuziek. Zij speelt in ensembles in binnen- en
buitenland en maakte verschillende cd-opnames.
De pianiste Kathelijn van de Loo begon in de
Jongtalentklas in Den Haag en studeerde in 2006 aan het
Fontys Conservatorium bij Jas Gruithuyzen. Zij won veel
prijzen, volgde masterclasses bij beroemde pianisten.
In Portugal was zij te gast bij Maria João Pires waar
zij eveneens les van kreeg. Er volgden veel concerten.
Momenteel is zij werkzaam als correpetitor van de jong
talentklas van het Tilburgse Fontys Conservatorium en
treedt zij op als soliste en in kamermuziekverband.
|