Familie Erdös maakt muziek
met Hongaars temperament

vrijdag 8 oktober 2010 - 20.00 uur

Familie Erdös Op vrijdag 8 oktober om 20.00 uur treedt er in ’t Mosterdzaadje een bijzondere muzikale familie op. Vader Csaba Erdös - cello, moeder Andrea Hornyák - piano en dochter Boglárka Erdös - viool. In triovorm spelen zij Rachmaninov en Sjostakovitsj. Voor de combinatie viool en piano Tsjaikovsky en voor cello en piano Sjostakovitsj en Liszt. Een avond vol belofte.

Andrea Hornyák en Csaba Erdös waren 14 jaar toen zij op de middelbare school in Debrecen (Hongarije) het Sonate Duo Prometheus oprichtten. De naam van het duo slaat op het vuur en de vlammende passie waardoor hun spel van begin af aan gekenmerkt wordt. Hun opzet was en is nog steeds het realiseren van volstrekt gelijkwaardig samenspel van piano en cello om de schoonheid van het rijke aanbod aan composities te kunnen laten tonen. Ze oogstten veel succes en wonnen prijs na prijs en oogstten in de pers veel lof over hun concerten. Na hun cum laude afstuderen aan de Ferenc Liszt Academie te Boedapest volgden beiden een postgraduele opleiding in Amsterdam en Brussel. Sinds 1991 wonen en werken zij in Amsterdam. Hun Sonate Duo Prometheus bestaat nog steeds. Na tientallen jaren samenspel is er een bijzondere harmonie ontstaan en het meeslepende Hongaarse temperament maakt hun optreden zeer geliefd.

In 1997 werd hun dochter Boglárka geboren. Vanaf haar vierde jaar speelt zij viool. Al snel werd duidelijk hier met een muzikaal wonderkind van doen te hebben en kreeg zij plaats in de Jong Talent afdeling van het Conservatorium in Amsterdam. Momenteel studeert de 13 jarige Boglárka bij Alla Kim. Zij won al meerder keren eerste prijzen, de laatste keer in 2010 bij de nationale Iordens Viooldagen. Ook speelde zij al in grote concertzalen, o.a. in het concertgebouw van Amsterdam. Met haar ouders samen laat zij regelmatig van haar horen. Zij opent samen met haar moeder het concert met de betoverende klanken van de beroemde Méditation van Tsjaikovsky. Csaba en Andrea vervolgen met een door Liszt voor piano en cello bewerkte Recitativ en een Romanze uit de opera Tannhäuser van Wagner. In trio vorm volgt de korte prachtige Elegiaque van Rachmaninov (hij schreef dit stuk als 19 jarige en won er een gouden medaille mee) en vier stukken van Sjostakovitsj.

Na de pauze wordt eveneens van Sjostakovitsj voor cello en piano de sonate opus 40 uitgevoerd. Dit muziekstuk schreef hij in een roerige tijd van zijn leven. Zijn leven werd gekenmerkt door de haat-liefde verhouding tot het Sovjet regiem. Deze sonate schreef hij vlak voordat hij in ongenade viel bij de Sovjet leiding. Zijn muziek werd als te ‘bourgeois en te decadent’ veroordeeld. Persoonlijk zat hij in de problemen door de scheiding met zijn vrouw Nena. Maar dat komt uiteindelijk weer goed want hij trouwde een jaar later opnieuw met haar.
Een citaat uit het boek dat Krzystof Meyer over het leven van Sjostakovitsj schreef.

Ik schrijf muziek; die muziek wordt uitgevoerd. De mensen kunnen ernaar luisteren. Wie hore wil, die hore. Tenslotte zeg ik alles in mijn muziek. Die heeft geen historische en hysterische commentaren nodig. Alle woorden over muziek zijn per slot van rekening minder belangrijk dan de muziek zelf. Als iemand daar anders over denkt, heeft praten met hem geen zin. ”

Aldus Dmitri Sjostakovitsj.

TERUG