Romantisch en Virtuoos:
het Duo Heemsbergen & van Jaarsveld

zondag 21 februari 2016 - 15.00 uur

Duo Heemsbergen en van Jaarsveld Het op een jonge en sprankelende manier uitvoeren van traditionele werken hebben de pianiste Angélique Heemsbergen en de klarinettiste Nicole van Jaarsveld als doel. Het ‘open karakter’ van hun recitals wordt door het publiek zeer gewaardeerd. Duo Heemsbergen & Van Jaarsveld brengt op zondag 21 februari om 15.00 uur werken uit bijna een eeuw Franse muziek. Op het programma wordt uitbundige virtuositeit afgewisseld met romantische melodieën in muziek van Widor, Saint-Saëns, Poulenc en Piazzolla.

De Introduction et rondo voor klarinet en piano uit 1898 van componist en organist Charles-Marie Widor (1844-1937) is een virtuoos werk, met veel ruimte voor lyrische, melodische lijnen. Widor volgde in 1890 César Franck op als hoofddocent orgel aan het Parijse conservatorium. Zijn oeuvre bestaat dan ook voor een groot deel uit werken voor orgel. Zijn orgel symfonieën vereisen het uiterste van zowel organist als orgel.

Camille Saint-Saëns (1835-1921) was een zeer productieve componist, maar in de jaren 20 moest zelfs Saint-Saëns zelf toegeven dat de inspiratie op was. Toch vatte hij in 1921 het plan op om voor alle blaasinstrumenten een sonate te schrijven; die voor hobo, klarinet en fagot voltooide hij. Hij bleef zijn romantische stijl ook in de 20e eeuw trouw, zo ook in de Sonate voor klarinet en piano opus 167.

Ook Francis Poulenc (1899-1963) wilde aan het eind van zijn leven een cyclus sonates componeren voor houtblazers. Hij voltooide de sonates voor fluit, klarinet en hobo. De klarinetsonate is geschreven voor (jazz)klarinettist Benny Goodman, die een paar maanden na Poulenc’s dood de wereldpremière speelde met Leonard Bernstein op piano.

Tijdens zijn studie in Parijs overtuigde muziekpedagoge Nadia Boulanger de Argentijnse Astór Piazzolla (1921-1992) ervan dat zijn ware muzikale talent bij de tango lag. Piazzolla verklankt in Histoire du tango de ontwikkeling van de tango in de 20e eeuw. In Café 1930 is te horen hoe de tango van dansmuziek naar luistermuziek veranderde. In Nightclub 1960 komen er invloeden vanuit het buitenland; Braziliaanse Bossa Nova brengt jazz elementen in de Argentijnse tango.

Angélique en Nicole waren te horen in o.a. de kleine zaal van Het Concertgebouw en Tivoli Vredenburg. Op Radio 4 waren ze live te beluisteren tijdens het programma Viertakt Podium. Recentelijk werden ze uitgenodigd om ook in Opium op 4 live een aantal werken ten gehore te brengen. Dit duo volgde masterclasses bij Pascal Devoyon, Charles Neidich en Ralph Manno. Verder werden zij gecoached door Céleste Zewald, Paolo Giacometti, Hein Wiedijk, Harrie Troquet, Marian Bolt en Hans Eijsackers. Hun eerste concert was een feit tijdens het afstuderen van Nicole aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Zij vervolgden hun samenwerking met het geven van vele succesvolle recitals en het duo is sindsdien een veelgevraagd ensemble voor concertpodia in het hele land. Hun voorliefde voor kamermuziek leidde ertoe Stichting KamerMuziek Utrecht op te richten. Een stichting die werken programmeert met piano en klarinet in de basis uitgebreid met blazers en strijkers. In het voorjaar van 2011 was de stichting voor het eerst op de Nederlandse concertpodia te horen en te zien. Samen met jonge, getalenteerde musici hebben Nicole en Angélique, naast het traditionele repertoire, werken met uiteenlopende, bijzondere bezettingen en de wereldpremière Septet van Tom Dicke ten gehore gebracht. Samen met violiste Inger van Vliet vormen Nicole en Angélique het Vivezza Trio. Met het trio waren zij in mei 2010 live te horen op radio 4 vanuit de Spiegelzaal na het winnen van de Kamermuziekmarathon van het Utrechts Conservatorium. Duo Heemsbergen & Van Jaarsveld is ook werkzaam voor Stichting Muziek in Huis, een organisatie die kamermuziekconcerten in zorgcentra verzorgt op het niveau van reguliere concertzalen.

»» Klik hier voor foto’s van dit optreden ««

TERUG