Het Auburn Ensemble is een Hoorntrio dat op zondag 28 februari om 15.00 uur een
concert verzorgt in t Mosterdzaadje. De drie doorgewinterde professionele musici
zijn de violiste Angela Skala, de hoorniste Miek Laforce en de pianist Brian
Fieldhouse. Uitgevoerd worden Duvernoy, Bartók en Brahms.
Het Auburn Hoorn Trio werkt al ruim 10 jaar samen. Miek Laforce en Angela Skala
waren collegas in het Nederlands Philharmonisch Orkest. In het Muziektheater kwamen
zij Brian Fieldhouse tegen die als pianist bij de Nationale Opera werkte. Met de
vraag Zullen we wat Hoorn trio 's doorlezen? begon hun samenwerking!
Het programma wordt genoegzaam geopend met het kleine Trio van Frédéric Duvernoy.
Prachtige en vriendelijke melodieën waarin het de drie instrumenten samensmelten.
Het Brahms Hoorn trio is ongetwijfeld het bekendste werk voor deze bezetting. Brahms
laat ons de hoorn in al zijn glorie horen: van jachthoorn tot en met het rijke
lyrische instrument dat het is. Brahms wist strijkinstrument, koperblaas instrument
en toets instrument perfect te combineren en te mengen. Interessant detail: Brahms
heeft het langzame derde deel als elegie na het overlijden van zijn moeder geschreven.
De 2de Sonate van Béla Bartók is een van de grootste meesterwerken van de vorige eeuw.
Al heeft Bartók dit in het begin van de 20ste eeuw geschreven, het lijkt alsof hij
een voorgevoel had van de gebeurtenissen die zouden komen.
Brian Fieldhouse werd in Lincoln, Engeland geboren. Hij studeerde muziektheorie en
muziekwetenschap aan de Universiteit van Birmingham, piano en orgel aan het
Conservatorium van Birmingham en orkestdirectie aan de Academie Fryderyk Chopin in
Warschau. In London combineerde hij een aanstelling bij de muzikale staf van het
Royal Ballet, Covent Garden, met werkzaamheden als freelance pianist en koordirigent.
Als dirigent was hij verbonden aan het Scottish Ballet en het Northern Ballet Theatre,
Manchester. Als gast dirigent trad hij op met het Royal Ballet en het English
National Ballet.
In 1991 stapte hij over naar opera en trad toe tot de muzikale staf van De
Nederlandse Opera, waar hij tot 2012 de functies van assistent koordirigent en
solorepetitor combineerde, vooral voor de moderne repertoire. Hij blijft nog actief
als freelance repetitor (nog regelmatig betrokken bij producties van DNO) en pianist.
Angela Skala begon haar muziekstudie in haar geboorteland, Canada. Met een beurs
van de Franse regering heeft zij op het Conservatoire National Supérieure te Parijs
gestudeerd, gevolgd door een beurs van de Nederlandse regering om Postgraduate studie
bij Herman Krebbers, toenmalige concertmeester van het Koninklijk Concertgebouworkest
te voltooien.
Na haar diploma Uitvoerende Musicus is zij tot het Nederlands Philharmonisch Orkest
als 1ste violiste toegetreden. Tijdens haar dienstverband heeft ze, in samenwerking
met de solo trompettist van het orkest, Kamaphon opgericht - een ensemble die zich
in het uitvoeren van werken voor Trompet in de Kamermuziek specialiseerde. Dit
ensemble heeft zowel overal in Europa als Canada gespeeld.
Na ruim 30 jaar als orkestlid, is Angela uit het orkest gestapt en concentreert zich
nu op kamermuziek Zij speelt in het Auburn ensemble (waarvan zij medeoprichtster is)
en o.a. het Shanciz ensemble. Ook werkt zij als coach bij jeugdorkesten en heeft ze
een Massagepraktijk aan huis.
Miek Laforce kreeg op 9-jarige leeftijd haar eerste hoornlessen. In 1996 begon zij
haar studie aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Hier studeerde zij vier jaar
bij André Van Driessche; tijdens haar laatste jaar volgde zij les bij Luc Bergé. In
2001 behaalde zij haar diploma Meester in de Muziek met grote onderscheiding.
In 2002 was Miek laureate van de prijs Ingeborg Koberle. Tijdens en na haar studie
speelde zij mee in diverse orkesten, waaronder het Symfonieorkest van De Munt, het
Vlaams Radio
Orkest en het Orchestre des Champs-Elysées.
In 2003 werd Miek Laforce als vaste hoorniste bij het Nederlands Philharmonisch
Orkest aangenomen.
|