Een nieuwe ster in t Mosterdzaadje is de pianiste Eline Bergmann. Op zondag 25 november om
15.00 uur laat zij het publiek smelten bij de mooie nocturnes van Frederic Chopin die ze op haar
programma heeft gezet. Ook worden de Petrarca Sonnetten van Franz Liszt uitgevoerd.
Na haar piano opleiding aan het Conservatorium in Groningen studeerde zij af bij de Hongaarse
pianiste Klára Würtz en vervolgde zij haar pianostudie aan de Franz Liszt Academie te Boedapest.
Eline is tevens afgestudeerd in Romaanse talen en culturen aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Zij is verbonden als docent piano aan het CKV Almere waar zij zich ontfermt over jong talent.
Zij werkt in Amsterdam als pianiste en docent piano/Italiaans.
Onlangs is haar nieuwe cd uitgekomen met werken van o.a. Chopin, Mozart, Schubert, Debussy en
Prokofiev. Deze is verkrijgbaar bij Eline na afloop van het concert!
Over de nocturnes die Eline Bergman zonder onderbreking van applaus gaat spelen, schrijft ze:
Frédéric Chopin is één van de meest geliefde componisten voor pianisten omdat hij een prachtig
oeuvre heeft nagelaten voor de piano. De nocturnes vormen een groot onderdeel daarvan.
Geïnspireerd door de Ierse componist John Field die het genre bedacht, schreef Chopin er vele.
Een nocturne verwijst naar nachtelijke sferen en is een pianostuk met harmonische begeleiding
in de linkerhand en de melodie in de rechterhand als zang zonder woorden.
De nocturne opus 9 nr. 1 in bes klein is gecomponeerd toen Chopin op doorreis was vanuit zijn
vaderland Polen naar Parijs waar hij zich voor lange tijd vestigde. Het betrof een vlucht uit
Polen en hij heeft dan ook tijdens zijn leven veel last gehad van heimwee, iets wat de luisteraar
kan horen in deze nocturne. Hij is mysterieus en melancholisch van karakter.
De nocturne opus 9 nr. 2 is één van de bekendste nocturnes, veelvuldig is hij te beluisteren
in films en andere media. Deze nocturne is lieflijk en gemoedelijk van karakter.
De nocturnes opus 27 zijn gecomponeerd in 1836 en zijn twee krachtige nocturnes die bijna als
een ballade kunnen worden beschouwd (een verhalend muziekstuk met meerdere karakters en tempi).
De opus 27 nr. 1 roept een droevig en onrustig gevoel op. Hij begint kalm maar het 2e thema
ontwikkelt zich dramatisch met een grote climax. Daarna klinkt een dansachtige vrolijke passage
gevolgd door een octavenreeks die de terugkeer van het 1e thema inluidt. De nocturne
opus 27 nr. 2 heeft een rustig tempo en een erg mooi thema waarop wordt gevarieerd met allerlei
versieringen en virtuoze loopjes. In het laatste deel komt de melodie tot een climax die van
grote schoonheid is, daarna volgt verstilling.
De nocturnes Opus 55 zijn eenvoudiger in opzet in vergelijking met de opus 27. Beiden zijn
erg bijzonder van sfeer. De eerste opent met een kalm thema dat een licht melancholische
ondertoon heeft. Dit thema keert meerdere keren terug met een kleine variatie. Het middendeel
echter is dramatisch en onrustig, een kleine storm die opkomt en weer verdwijnt.
De nocturne Opus 55 nr. 2 heeft een majestueuze opening die zich uitspreidt over het hele
klavier, in de melodie liggen meerdere stemmen verscholen. Deze nocturne is lieflijk en poëtisch,
een heerlijk stuk om bij weg te dromen.
Eline heeft solorecitals gegeven door heel Nederland met als hoogtepunt een optreden voor
Radio 4 vanuit het Concertgebouw Amsterdam. In mei 2012 heeft ze haar debuut gemaakt in de
Verenigde Staten (Pasadena, Californië) met een solorecital vol romantische muziek. In februari
2014 was ze op tournee door Azië en speelde ze solorecitals in Miri (Maleisië), Brunei en
Singapore. Eline werkt sinds een aantal jaren samen met sopraan Else-Linde Buitenhuis, samen
hebben ze veelvuldig het programma getiteld Sole e Amore uitgevoerd. Ook maakten ze deel uit
van TEDX 2014 in Stadsschouwburg Amsterdam met de wereldberoemde sterfscène uit La Traviata.
Vorige zomer waren ze gast bij het Festival delle musiche in Toscane en onlangs te beluisteren
bij het programma OPIUM van radio 4.
www.elinebergmann.com
|