Flou Artistique

vrijdag 2 november 2018 - 20.00 uur

Flou Artistique “...avec grâce, elle tire de son violon une sonorité ronde et pleine, elle joue avec cette apparante facilité...”

            “...elle a littérament époustouflé l’audiance autant par la virtuosité de son jeu que par la délicatesse de ses interprétations...”

Le Midi Libre

  “Flou Artistique presenteert een programma dat ontroert, verwondert, intrigeert; wondermooi!”
VOORUIT, cultuur in Boechout & Vremde

Na haar orgelstudies aan het Lemmensinstituut te Leuven ( in de klas van Luc Ponet ) studeerde Antoinette verder aan het Koninklijk Muziek conservatorium te Brussel en behaalde er het meestergraadsdiploma schriftuur ( harmonie, contrapunt, fuga ) bij Raphaël D’Haene. Ze studeerde er piano bij Katia Veekmans, clavecimbel bij Herman Stinders en compositie bij Jean-Paul Byloo. Antoinette vervolmaakte zich voor Analyse Musicale Supérieure bij Marcel Bitsch te Parijs. Naast het lesgeven aan de theoretische afdelingen van de Hoofdstedelijke Academie en van de Stedelijke Academie van Zottegem, is Antoinette als organiste verbonden aan de kerken van Velzeke, Leeuwergem, Elene en Oombergen. Parallel hiermee is Antoinette ook actief als componiste-arrangeur. Enkele jaren terug schreef ze voor het kunstgenootschap Alnetum de “Apollonia-cantate” voor gemengd koor en kamermuziekensemble. Tevens schreef ze op vraag van Vic Nees het opgelegd werk voor het Europees Festival voor de Jeugd te Neerpelt, afdeling koor. Verder componeerde ze koorwerken en recent verschenen van haar hand meerdere pianowerken. Voor het prestigieus concert “Opera highlights” componeerde Antoinette “Pearl-Lullaby”, een orkestlied voor kamerorkest en kinderkoor, dat in het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel gecreëerd werd door het Kamerorkest van de Munt o.l.v. David Miller en het kinderkoor Decamerolala. Vorig jaar schreef Antoinette op vraag van de Vlaamse Gemeenschaps-commissie (VGC) het startlied “Start@Brussel” voor het project van de Nederlandstalige scholen van de scholengemeenschap Brussel – Opvoeden tot wereldburger Antoinette won met het pianowerk “l’Adieu” de compositiewedstrijd Verdi- Keurmerk 2013-2014. Momenteel werkt ze in opdracht van MABO aan een musical die in juni 2017 in Première zal gaan in de AB in Brussel. Naast het concerteren met haar eigen composities is Antoinette zowel in binnen- als buitenland te horen in kamermuziekverband. Ze werkt nauw samen met het Egmont kwartet als componiste-arrangeur en pianiste. Als pianiste vormt ze samen met haar dochter Maria-Laura Schoutteten (viool) het duo Flou Artistique. Ze leggen zich toe op het romantische repertoire voor viool en piano.

Maria-Laura Schoutteten (geb. 1999) is al lang geen onbekende meer in de klassieke muziekwereld. Ze groeit op in een muzikaal gezin en ontdekt al heel vroeg de liefde voor de muziek; in het bijzonder voor de viool. Ze begint op 5-jarige leeftijd met vioollessen aan de Stedelijke Academie te Zottegem. Al van jongs af aan neemt ze deel aan verschillende workshops en concerten. In augustus 2012 zet ze haar vioolopleiding privé verder bij Kati Sebestyén en Eva Pusker. Drie jaar later, in september 2015, wordt ze toegelaten tot de Jong Talent Klas aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen (Nederland) bij hoofdvakdocente Kati Sebestyén. In september 2017 startte ze haar professionele vioolopleiding aan het IMEP te Namen (Institut Supérieur de Musique et de Pédagogie) bij docent Gilles Millet (Quatuor Danel). Maria-Laura volgt meerdere masterclasses in binnen- en buitenland bij verschillende gerenommeerde violisten en pedagogen zoals Kati Sebestyén, Marc Danel, Gilles Millet, Manuel Solans, Brigitte Barat, Tcha Limberger, Laurence Ketels-Dufour en het Quatuor Danel. Vanaf 2013 maakt Maria-Laura deel uit van het EGMONT kwartet als 2de viool. Samen met pianiste Antoinette Tronquo vormt ze het duo Flou Artistique. Naast het brengen van het klassieke repertoire voor viool en piano, variëren ze hun bezetting en concerteren ze als trio met violiste Eva Pusker (2 violen en piano) of met cellist Harm Garreyn (pianotrio). Maria-Laura heeft door de jaren heen al een mooie staat van dienst opgebouwd. Zowel in binnen- als buitenland wordt ze veelgevraagd voor solorecitals en kamermuziek. In 2015 vertolkte ze tijdens het 5de pianofestival Otto Mani de solo vioolpartij van het Triple Concerto van Bach voor Fluit, Viool en Klavecimbel, begeleid door het ensemble Alla Tedesca o.l.v. Jo Vercruysse. Naast de vele concerten in België (o.m. in het Fruithofkasteel te Boechout, Clos St.-Michel te Uigny, Schola Nova te Incourt, Maene te Brussel, l’Ecume des Jours te Gent, St.-Baafskerk te Brugge, ...) speelde ze in 2013 concerten in Hongarije (Tata), in 2015 en 2016 op uitnodiging enkele recitals in een concertreeks in het Zuiden van Frankrijk (Sint-Julien-de-Peyrolas, Roquemaure, Barjac, Saint-Gervais, Saint-Paulet-de-Caisson) en in Duitsland (Fischbach, Flintsbach-am-Inn). Daarnaast speelde ze concerten in Nederland (Groningen, Beilen, Oudeschans en Leeuwarden). Ze concerteerde ook in een serie concerten van Podia-Klassiek voor jong toptalent in Nederland (Geertruidenberg en Neerijnen). In 2017 trad ze in deze reeks meermaals op in trio-formatie. In 2018 vervolgt ze deze concertreeks met nieuwe concerten in Vught, Ulvenhout, Leek en Santpoort-Noord. Op uitnodiging speelde ze het openingsrecital in de nieuwe reeks Klassiek in de Kapel in Vught (Nederland). In het najaar zal Maria-Laura ook te horen zijn in de concertreeks Elbrimale Musicale (Nederland) en in België in de concertreeks Concert@home en in 2019 met concerten in Groningen en ’s-Hertogenbosch. Ter gelegenheid van de 10de verjaardag van de Deneys&Denys concerten werd Maria-Laura met het Egmont Kwartet uitgenodigd om tijdens de Gentse Feesten te concerteren in de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkuinde te Gent. Als leerling piano in de klas van Jan Lust (Hogere graad) werd ze derde laureate in de Herberigs-wedstrijd 2014. Van de internationale jury kreeg ze de Prijs VZW Herberigs.

TERUG