...avec grâce, elle tire de son violon une sonorité ronde et pleine, elle joue avec cette
apparante facilité...
...elle a littérament époustouflé laudiance autant par la virtuosité de son jeu
que par la délicatesse de ses interprétations...
Le Midi Libre
Flou Artistique presenteert een programma dat ontroert, verwondert, intrigeert; wondermooi!
VOORUIT, cultuur in Boechout & Vremde
Na haar orgelstudies aan het Lemmensinstituut te Leuven ( in de klas van Luc Ponet )
studeerde Antoinette verder aan het Koninklijk Muziek conservatorium te Brussel en behaalde
er het meestergraadsdiploma
schriftuur ( harmonie, contrapunt, fuga ) bij Raphaël DHaene.
Ze studeerde er piano bij Katia Veekmans, clavecimbel bij Herman Stinders en compositie
bij Jean-Paul Byloo. Antoinette vervolmaakte zich voor Analyse Musicale Supérieure bij
Marcel Bitsch te Parijs.
Naast het lesgeven aan de theoretische afdelingen van de Hoofdstedelijke Academie en van de
Stedelijke Academie van Zottegem, is Antoinette als organiste verbonden aan de kerken van
Velzeke, Leeuwergem, Elene en Oombergen.
Parallel hiermee is Antoinette ook actief als componiste-arrangeur.
Enkele jaren terug schreef ze voor het kunstgenootschap Alnetum de Apollonia-cantate
voor gemengd koor en kamermuziekensemble. Tevens schreef ze op vraag van Vic Nees het opgelegd
werk voor het Europees Festival voor de Jeugd te Neerpelt, afdeling koor. Verder componeerde
ze koorwerken en recent verschenen van haar hand meerdere pianowerken.
Voor het prestigieus concert Opera highlights componeerde Antoinette Pearl-Lullaby,
een orkestlied voor kamerorkest en kinderkoor, dat in het Koninklijk Muziekconservatorium te
Brussel gecreëerd werd door het
Kamerorkest van de Munt o.l.v. David Miller en het kinderkoor Decamerolala.
Vorig jaar schreef Antoinette op vraag van de Vlaamse Gemeenschaps-commissie (VGC) het
startlied Start@Brussel voor het project van de Nederlandstalige scholen van de
scholengemeenschap Brussel
Opvoeden tot wereldburger Antoinette won met het pianowerk lAdieu de compositiewedstrijd
Verdi- Keurmerk 2013-2014. Momenteel werkt ze in opdracht van MABO aan een musical die in juni
2017 in Première zal gaan in de AB in Brussel. Naast het concerteren met haar eigen composities
is Antoinette zowel in binnen- als buitenland te horen in kamermuziekverband. Ze werkt
nauw samen met het Egmont kwartet als componiste-arrangeur en pianiste. Als pianiste vormt
ze samen met haar dochter Maria-Laura Schoutteten (viool) het duo Flou Artistique.
Ze leggen zich toe op het romantische repertoire voor viool en piano.
Maria-Laura Schoutteten (geb. 1999) is al lang geen onbekende meer in de klassieke muziekwereld. Ze
groeit op in een muzikaal gezin en ontdekt al heel vroeg de liefde voor de muziek; in het
bijzonder voor de viool. Ze begint op 5-jarige leeftijd met vioollessen aan de Stedelijke
Academie te Zottegem. Al van jongs af aan neemt ze deel aan verschillende workshops en concerten.
In augustus 2012 zet ze haar vioolopleiding privé verder bij Kati Sebestyén en Eva Pusker. Drie
jaar later, in september 2015, wordt ze toegelaten tot de Jong Talent Klas aan het Prins Claus
Conservatorium te Groningen (Nederland) bij hoofdvakdocente Kati Sebestyén. In september 2017
startte ze haar professionele vioolopleiding aan het IMEP te Namen (Institut Supérieur de Musique
et de Pédagogie) bij docent Gilles Millet (Quatuor Danel).
Maria-Laura volgt meerdere masterclasses in binnen- en buitenland bij verschillende gerenommeerde
violisten en pedagogen zoals Kati Sebestyén, Marc Danel, Gilles Millet, Manuel Solans, Brigitte
Barat, Tcha Limberger, Laurence Ketels-Dufour en het Quatuor Danel.
Vanaf 2013 maakt Maria-Laura deel uit van het EGMONT kwartet als 2de viool. Samen met pianiste
Antoinette Tronquo vormt ze het duo Flou Artistique. Naast het brengen van het klassieke
repertoire voor viool en piano, variëren ze hun bezetting en concerteren ze als trio met
violiste Eva Pusker (2 violen en piano) of met cellist Harm Garreyn (pianotrio).
Maria-Laura heeft door de jaren heen al een mooie staat van dienst opgebouwd. Zowel in binnen-
als buitenland wordt ze veelgevraagd voor solorecitals en kamermuziek. In 2015 vertolkte ze
tijdens het 5de pianofestival Otto Mani de solo vioolpartij van het Triple Concerto van Bach
voor Fluit, Viool en Klavecimbel, begeleid door het ensemble Alla Tedesca o.l.v. Jo Vercruysse.
Naast de vele concerten in België (o.m. in het Fruithofkasteel te Boechout, Clos St.-Michel te
Uigny, Schola Nova te Incourt, Maene te Brussel, lEcume des Jours te Gent, St.-Baafskerk te
Brugge, ...) speelde ze in 2013 concerten in Hongarije (Tata), in 2015 en 2016 op uitnodiging
enkele recitals in een concertreeks in het Zuiden van Frankrijk (Sint-Julien-de-Peyrolas,
Roquemaure, Barjac, Saint-Gervais, Saint-Paulet-de-Caisson) en in Duitsland (Fischbach,
Flintsbach-am-Inn). Daarnaast speelde ze concerten in Nederland (Groningen, Beilen, Oudeschans
en Leeuwarden). Ze concerteerde ook in een serie concerten van Podia-Klassiek voor jong toptalent
in Nederland (Geertruidenberg en Neerijnen). In 2017 trad ze in deze reeks meermaals op in
trio-formatie. In 2018 vervolgt ze deze concertreeks met nieuwe concerten in Vught, Ulvenhout,
Leek en Santpoort-Noord. Op uitnodiging speelde ze het openingsrecital in de nieuwe reeks
Klassiek in de Kapel in Vught (Nederland). In het najaar zal Maria-Laura ook te horen zijn in
de concertreeks Elbrimale Musicale (Nederland) en in België in de concertreeks Concert@home en
in 2019 met concerten in Groningen en s-Hertogenbosch.
Ter gelegenheid van de 10de verjaardag van de Deneys&Denys concerten werd Maria-Laura met het
Egmont Kwartet uitgenodigd om tijdens de Gentse Feesten te concerteren in de Koninklijke Academie
voor Nederlandse Taal- en Letterkuinde te Gent.
Als leerling piano in de klas van Jan Lust (Hogere graad) werd ze derde laureate in de
Herberigs-wedstrijd 2014. Van de internationale jury kreeg ze de Prijs VZW Herberigs.
|