Het Artem Trio bestaat uit María López Belarte (piano), Violeta González Tomás (cello) en Sara
Balasch Lozano (viool). Op zondag 4 febrauari om 15.00 uur maken zij hun entree in
t Mosterdzaadje. Dar voeren ze twee trios uit van Henriette Bosmans en Felix Mendelssohn.
Alle drie komen ze uit Spanje, de plek waar ze hun bachelorstudie muziek hebben afgerond.
Momenteel studeren ze voor de masterdegree in Rotterdam en Amsterdam.
María, Violeta en Sara komen uit dezelfde Spaanse regio. Zij zijn echter pas samen gaan spelen
in 2015, nadat ze elkaar in Nederland hebben ontmoet. Ze ontwikkelen zich sindsdien samen als
trio maar ook als solist.
De in Amsterdam geboren en getogen Henriette Bosmans droeg als 26 jarige componiste het Piano
Trio (1921) op aan haar moeder die in haar in de kindertijd leiding gaf aan haar muzikale
ontwikkeling. De muziek van Henriette Bosmans wordt niet aak uitgevoerd, en in het bijzonder
dit Trio dat waarschijnlijk tot het meest onbekende van haar oeuvre behoort. Een stuk vol
opwindende eeuwige energie van een onbevangen jonge vrouw. Het is een werk waarin invloeden van
Duitse Romantiek, het Frans impressionisme en een knipoog naar de Spaanse volksmuziek terug te
horen is. In de jaren 20 trad Henriette Bosmans als pianiste regelmatig op met het Concertgebouw
Orkest.
Het was moeilijk om als vrouw erkenning te krijgen als componiste. Toch werden in 1938 haar
stukken gespeeld in Praag en Parijs. In de jaren 40 weigerde ze lid te worden van de Nazi
Cultuur Kamer en kon daarom niet langer in het openbaar optreden. Haar muziek werd verboden.
Ze organiseerde ondergronds huiskamerconcerten die voor artiesten en publiek intense ervaringen
waren.
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Pianotrio in D Minor op.49 (1839).
Felix (Gelukkig, in het Latijn), was ook gelukkig, rijk geboren, geweldig pianist, meester in
het schaakspel, sociaal geliefd, knap en genoot van reizen en schilderen. Geen tragische legendes
over zijn vroege dood.,br>
Nadat Mendelssohn dit pianotrio (de eerste van twee) had voltooid, liet hij het horen aan de
componist Ferdinand Hiller, die bij hem in Leipzig verbleef. Hiller was erg onder de indruk, maar
het resultaat van de suggesties die Hiller gaf, was dat Mendelssohn het geheel herschreef.
Naar aanleiding van een recensie uit 1840 van Mendelssohns D-minor Piano Trio schreef Robert
Schumann over de smakeloosheid van sommige onwetenden critici. Hij noemt Mendelssohn de Mozart
van de 19e eeuw.
De leden van het Artem Trio houden van optreden, zowel als solist, met kamermuziekensembles
als met professionele orkesten. Ze hebben een brede interesse in muziek, variërend van de barok
tot 20e eeuwse muziek. Ze hebben lessen en masterclasses gehad van onder andere Gijs Kramers,
David Kuyken, Bart van der Roer, Jeroen den Herder en Benzion Shamir.
|