Op vrijdag 9 november om 20.00 uur wordt het derde deel van A Song Journey gelanceerd in
t Mosterdzaadje. Onder de titel Love and Loss wordt muziek gespeeld, beelden vertoond en
verhalen verteld door Abel de Lange, Edo Donkers, Louis Ter Burg en Jan Donkers.
tis better to have loved and lost than never to have loved at all.
Dat schreef de dichter
Alfred Tennyson al 169 jaar geleden, en gelijk had hij.
Hij inspireerde zonder het te vermoeden
de mannen van A Song Journey voor deel drie van hun reis door het Grote Amerikaanse Songbook.
Het gaat vaak mis als de geliefde niet langer om je geeft, en George Jones, Dayna Kurtz en
Bonnie Raitt weten daarvan mee te praten. Maar ook de liefde voor het vaderland loopt vaak
uit op verlies.
Luister naar wat Greg Trooper, Nathan Bell en Merle Haggard daarover te zeggen
hebben.
Abel de Lange: gitaren, lapsteel en zang (Amsterdam 1958)
Abel was werkzaam als presentator en muziekredacteur bij RTV Noord Holland en is een liefhebber
van alle muziek die soul heeft. Hij begint al op jonge leeftijd met het draaien van de
plaatjes die hij thuis vindt: Ray Charles, Harry Belafonte en Chubby Checker. Op zijn 13e
verjaardag krijgt hij een heuse elektrische gitaar met een element erop, het begin van een
lange voortdurende liefde voor dit instrument. Abel is autodidact en speelt in de jaren
80 en 90 gitaar in bands als Paolo Passionato and the Pennies from Heaven (2 singles),
Bertje Beenens Bloedgroep (2 singles) en feestband Capsones. Met de Ierse zanger Francie
Conway toert hij door Nederland en Zwitserland. Hij maakt verschillende muziekreizen naar de
Verenigde Staten. Voor een workshop slide gitaar trekt hij naar the Big Apple. Ook San
Francisco, Atlanta, Austin, Woodstock en het mekka van de swamp muziek New Orleans worden
aangedaan. In deze stad aan de Mississippi bezoekt hij een aantal malen het New Orleans Jazz
& Heritage festival. Het inspireert hem om verder te graven naar muzikale schatten. In 2009
gaat hij zijn muzikale neus achterna en komt terecht in Brazilië. In steden als Rio de Janeiro,
Salvador de Bahia en Recife komt hij in aanraking met o.m. de choro en de forro6. Muziek met
sterke gelijkenissen met de cajun6 en zydeco uit Louisiana. Zijn semi akoestisch kwartet The
Bayou Mosquitos bestaat reeds 25 jaar. De band speelt met veel plezier en toewijding de muziek
uit het zuiden van de VS. De Mosquitos maken twee albums: Con alma y vida (2003) en Delta
Darlings (2009). Totdat hij in 2010 Jan Donkers opbelde met een ideetje....
Edo Donkers : gitaar, mondharmonica en zang (Den Haag 1972)
Edo is van jongs af aan al in de
ban van De weidsheid en mystiek van Amerika. Op zijn twaalfde levensjaar greep hij naar de
gitaar met maar één doel: liedjes spelen en componeren met grootse, opliftende melancholie.
Fotoboeken van Amerika, radio en platen van John Denver, Bruce Springsteen waren bakens van
hoop en inspiratie in een saaie schooltijd. Maar dat humeurige, sip kijkende joch achter in
de klas kreeg tijdens grote schoolbijeenkomsten met zijn gitaar de aula muisstil. Muziek en
Edo zouden elkaar nooit meer loslaten. Terwijl leeftijdsgenoten gingen studeren, stond Edo
full-time achter de toonbank in een Amsterdamse cd winkel. De zoektocht naar het verfijnde
Amerikaanse lied verdiepte zich. Speurend in de cd-bakken vormden namen als Jackson Browne,
James Taylor, en vele, vele andere songwriters een duizelingwekkende schatkist die zich een
weg baande in zijn ziel. Meer en meer voelde Edo zich verdwaalde Amerikaan op de Nederlandse
klei. Via omzwervingen als cabaret (halve finaleplaats in het Amsterdam kleinkunst festival
in 1993) en stand-up comedy (The Comedy Explosion 1994/95) bleef het Engelstalige lied lonken.
Zijn leven vervolgde zich met de bekende weg van bandje in bandje uit en demos maken. De
zoektocht naar de song met bestaansrecht. Lef kweken om op een dag de muziek de weidse ruimte
te gunnen. Dat moment kwam in 2007, toen Edo werk en andere verplichtingen opzij schoof en
zijn eerste album Warning Signs (Inbetweens Records 2007) uitbracht. Lovende kritieken en
een inspirerende tour met een band van toegewijde muzikanten in Nederland en Amerika volgden.
Een reis door het zuid-westen van Amerika leverde de inspiratie voor zijn eveneens uitstekend
ontvangen tweede album A Sense Of Home (Continental Records 2010). Opnieuw volgde een
tour in Nederland en ook in Amerika treed Edo regelmatig op in de Staten Indiana, Texas en
Maryland. Daarnaast levert Edo songs voor de filmmuziek voor de film Jackie waarin o.m.
zussen Jelka en Carice van Houten en ook Holly Hunter (van o.m. The Piano en Oh Brother
Where Art Thou) spelen die in 2012 zal uitkomen. En....in de zomer van 2009 grist Edo de
telefoon en belt Jan Donkers met een ideetje....
Louis ter Burg : techniek, beelden, snaren, percussie
(Amsterdam 1954)
Intuïtieve
multi-instrumentalist. Wil altijd overal muziek uithalen en zoekt altijd muziek met een
ziel. Speelde (en speelt) daarom bas en slagwerk in de RAGGENDE MANNE (Je Lult De Ore
Van Me Kop) maar ook smartlappen in de 4TUOZE MATROZE en nu nog in Americana band de WILMAS
en met Abel in de Cajun band THE BAYOU MOSQUITOS. (drums, mandoline, banjo). Verder in
obscure orkesten als de BEFBAND olv Hein de Kort en de JAMESBONDALLSTARS (gitaar). Speelde
theatervoorstellingen met Carrousel, Finn Poncin (SJEEKSPIER) en met TOM (VADER, DWAALSCHOT).
Veel gevraagd als gastmuzikant bij CD-opnames of als invalkracht. Speelt met Caramba, en
die Niederlieder. Daarnaast componeert hij voor theater, film en TV voor o.a. Theatergroep
Carver (Wankel Evenwicht, Banden), Het Toneel Speelt (Een Sneeuw, Stilleven), Michiel van
Erp (Lang Leve..., Pretpark Nederland), VARA (tv audiologos), VPRO (Taarten van Abel,
Klapklips). Nominatie Nipkov (Lang Leve de Vereniging van Michiel van Erp), Gouden Kalf
(Kerstmis in Floradorp van René Roelofs). Studeerde Muziekwetenschap aan de Universiteit
van Amsterdam (Ethnomusicologie en Theoretische Muziekwetenschap). Verantwoordelijk voor
de slideshow van A Song Journey. Zou eigenlijk alleen de techniek verzorgen, maar:
...zou wel fijn zijn als je daar mandoline, of percussie... The rest is history.
Jan Donkers was decennia lang Nederlands pop-paus volgens HP/de Tijd. Hij schreef zijn
eerste artikelen over muziek in de Volkskrant in 1965, later voor Hitweek/Aloha waarvan hij
redacteur was, de Groene Amsterdammer en NRC/Handelsblad. Vanaf 1970 maakte hij
muziekprogrammas voor de VPRO Radio, samen met Wim Noordhoek, Rik Zaal en Roel Bentz van
den Berg maar later vooral alleen. Tussen zijn muziek-activiteiten door rondde hij zijn
studie sociologie en geschiedenis af aan de Universiteit van Amsterdam. Bij de VPRO-radio
was hij vijftien jaar buitenland-redacteur. Daarnaast presenteerde Jan programmas voor de
NOS, o.a. van Met het oog op morgen en Langs de Lijn. Gastdocentschappen vervulde Jan aan de
University of Texas in Austin (1986-1987 en 2003) en de University of California in Berkeley
(2008). Hij schreef veertien boeken, waaronder drie verhalenbundels en een roman. Zijn meest
recente titels zijn: Donkeyville USA (1994), Zo dicht bij Amsterdam, (1996), De Tweede
Amerikaanse Eeuw (essays) (2004), Mijn Muziek (2006), Eva vindt een thuis (kinderboek) (2006)
en Reisverhalen schrijven (2008). Daarnaast was Jan toneelschrijver actief bij: Een maand
later (1985) (ook verfilmd met Renée Soutendijk en Monique van der Ven) en Monte Sante Maria
(1989). Hij was tevens vertaler van engelstalige toneelstukken (o.m. Edward Albee en Neil
Simon) en van boeken van o.m. F. Scott Fitzgerald, John Updike, Patricia Highsmith en Paul
Theroux. Als journalist werkte Jan sinds 1965 als recensent van boeken en VS verslaggever
voor De Nieuwe Revu, Haagse Post, HP/de Tijd, het Parool, De Volkskrant, NRC Handelsblad en
Voetbal International. Het afgelopen jaren wordt Jan met regelmaat gevraagd zijn muziekkennis
te spuien in TV programma De Wereld Draait door. Jan hield zijn bemoeienis met muziek verder
zon beetje voor gezien, tot de telefoon ging....
|